Componenten van elektrische fietsen worden door het e-bike systeem voortdurend gecontroleerd. Indien er een storing optreedt verschijnt er in het display een foutcode, aan de hand van deze code kan je zien wat voor storing het is en of je het zelf kan oplossen. Lukt het niet om zelf de storing op te lossen, raadpleeg dan de Gazelle specialist. Door zelf de contacten van stekkerverbindingen en het display in te spuiten met contactspray, kan je al veel storingen voorkomen.
Onderstaand een overzicht met foutmeldingen van het Bosch Active Line systeem.
Foutmeldingen
Foutcode | Oorzaak | Oplossing |
---|---|---|
410 | Een of meerdere toetsen zijn geblokkeerd | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv: door vuil, reinig de toetsen indien nodig |
414 | Verbindings probleem van bedieningseenheid | Aansluitingen en verbindingen controleren |
418 | Een of meer toetsen van de bedieningseenheid zijn geblokkeerd | Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv: door binnengedrongen vuil, reinig de toetsen indien nodig |
422 | Verbindings probleem van aandrijfeenheid | Aansluitingen en verbindingen controleren, gebruik indien nodig contactspray! |
423 | Verbindings probleem van de e-bike accu | Aansluitingen en verbindingen controleren en inspuiten met contactspray |
424 | Communicatiefout van de componenten onderling | Aansluitingen en verbindingen controleren, contactspray helpt storingen voorkomen |
Foutcode | Oorzaak | Oplossing |
---|---|---|
426 | Interne tijd overschrijdings fout | Start het systeem opnieuw |
430 | Interne accu van de boordcomputer leeg | Boordcomputer opladen in de houder of via USB aansluiting |
440 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw |
450 | Interne SW-fout | Start het systeem opnieuw |
490 | Interne fout van de boordcomputer | Boordcomputer laten controleren |
500 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw |
502 | Fout in de fietsverlichting | Controleer het licht en de bijbehorende bekabeling, start het systeem opnieuw |
503 | Fout van snelheidssensor | Start het systeem opnieuw |
510 | Interne sensorfout | Start het systeem opnieuw |
511 | Interne fout van aandrijfeenheid | Start het systeem opnieuw |
530 | Accufout | Schakel de e-bike uit, verwijder de accu en plaats de accu opnieuw, start het systeem opnieuw |
531 | Configuratiefout | Start het systeem opnieuw |
540 | Temperatuurfout | De e-bike bevindt zich buiten het toegestane temp. bereik, schakel het systeem uit om de aandrijfeenheid tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen, start het systeem opnieuw |
550 | Een niet toegestane verbruiker werd herkend | Verwijder de verbruiker, start het systeem opnieuw |
602 | Interne accufout tijdens het laden | Maak de lader los, start het e-bike systeem opnieuw, sluit de lader weer aan |
602 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw |
603 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw |
605 | Accu temperatuur fout tijdens het laden | Maak de lader los, laat de accu afkoelen |
606 | Externe accufout | Controleer de bekabeling, start het systeem opnieuw |
610 | Accuspanning fout | Start het systeem opnieuw |
620 | Fout laadapparaat | Vervang het laadapparaat |
640 | Interne accufout | Start het systeem opnieuw |
655 | Meervoudige accufout | Schakel het e-bikesysteem uit, verwijder de accu en plaats hem er opnieuw in, start het systeem opnieuw |
656 | Softwareversie fout | Neem contact op met de Gazelle specialist voor de SW-update |
Geen | Interne fout van de boordcomputer | Herstart het e-bike systeem |
ik heb foutcode 610 de ebike dealer weet het ook niet.
Ik heb foutcode 550, verlichting valt uit na het inschakelen..
Het lijkt erop dat bij regen de foutcode geactiveerd wordt
Wat kan het zijn.
Ondersteuning schakelt niet relais in accu maak geen verbinding , wat is de oplossing hier voor , al vaak bij de hersteller geweest voor het probleem maar niet opgelost n het vanaf nieuw aanwezig
Weet iemand wat ik aan foutcode 640 kan doen. Telkens wanneer ik de melding krijg houd ik de aan/uit schakelaar van de accu 20 tellen in zodat de fiets het weer normaal werkt maar binnen enkele kilometers komt de foutcode terug.
Reactie op foutcode 680
Ik heb het drukknopje uit de buitenste behuizing van de accu verwijderd en opgeladen, gefietst, accu eruit gehad en weer gemonteerd;
storing verdwenen . Lijkt dus toch daaraan te liggen.
Hier ook zelfde probleem. In een reeks van vele storingen. Begon met achterlicht werd lampje met batterij geplaatst hebben toen preparaten afgezegd (elke Keer € 40 werd teveel in 2 jaar tijd. Maar nu ook code 550 en voorlicht even aan en meteen weer uit. Gelukkig no zomertijd want fietsen in het donker is een ramp natuurlijk. Worden helemaal gek van deze fiets ….
Ik heb foutcode 501. Ondersteuning valt uit !
ik krijg foutcode 532, dan valt mijn ondersteuning uit en schiet soms ook weer gewoon aan. Als ik de accu er even uit haal en er weer in doe gaat het goed. maar het gebeurd staaks vaker
Beste
Ik heb juist hetzelfde voor met mijn fiets. Ook foutcode 532, meestal als ik over een bultje rijd of als ik over een klein putje in de weg rijd.
Wat hebt u hieraan gedaan?
Benieuwd naar uw reactie
Vandaag foute code 510. Daarna helemaal geen ondersteuning meer…. Ik krijg de fout ook niet weg met opnieuw opstarten.
Het gebeurde met over een rooster rijden. Ik lees op internet van alles over magnetische velden etc… Iemand een idee hoe ik deze fout kan herstellen?
Ik heb bijna elke rit deze foutcode. Moet dan mijn batterij losmaken en er weer ins doen. Dan kan ik weer even rijden. Heb nu maar mijn Speedchip 3.0 er uit gehaald. Het lijkt er op dat de foutcode 510 iets minder te voorschijn komt. Nu maar om de 10 km ipv 5.
Maar het blijft een ramp. Mijn fietshersteller zei dat het komt omdat ik te veel kracht op de pedalen zet. Maar Met mijn lengte van 210 cm en gewicht an 145 kg kan ik iet minder. Anders kom ik iet vooruit. Heb er een bosch performance motor opzitten. En het merk van mijn fiets is Velo de Ville model CEB800 5G. Speciaal voor lange en zware mensen.
Ik krijg nu foutcode 610 en 640, als ik fiets, is dit een zelf fixbaar?
Weet iemand ook hoe foutcode 680 opgelost kan worden? Software is zojuist ge-update maar fiets geeft nog steeds foutcode 680.
ik heb hetzelfde probleem – powerpack 300 communiceert nu niet met bedieningspaneel – powerpack van andere fiets wel – dus volgens mij ligt het aan de powerpack….., maar kan code nergens vinden
Ik heb deze foutcode ook sinds vandaag. Weet jij ondertussen wat deze betekent?
Ik krijg zeer regelmatig foutcode 726 en soms 727
na reset is het weer een poosje weg, Alles blijft het wek doen
weet iemand wat de oorzaak van deze foutcodes is?
Ik heb een Shimano automatische versnellingsregelaar met Bosch computer en motor
Ik rij op een Cannodale Mavaro Neo e- bike van twee jaar geleden, en waar ik gewoonlijk met een volle accu 38 km in de hoogste stand kan rijden (in de laagste stand is dat 96 km) had ik op een gegeven moment nog 16 km bereik. Op zich was dat genoeg om thuis te kunnen komen. Maar opeens stopte de elektrische ondersteuning, en viel alles uit. In de vlugtigheid zag ik een 601 foutcode staan, en iets van resetten. Gelijk daarna viel alles uit ! Na wat gegoogled te hebben .. zag ik iets staan van de batterij eerst af laten koelen, en daarna weer aan de lader te doen ! Hoelang ik hem ook aan de lader doe, er blijft constant een lampje knipperen. En de ondersteuning blijft weg. En op de display zie ik dat de batterij maar voor minder dan de helft gevuld is. (althans 2 van de 5 vier blokjes zijn zichtbaar) De display geeft ook een bereik aan van 16 km .. maar dat veranderd niet als ik verander van rijgedrag. Ik heb deze fiets gekocht bij Stappenbelt in Zwolle. (waar ik zelf ook woon) Dit is min tweede reactie vandaag, want bij de eerste gaf ik achteraf gezien te weinig informatie. Stel dat er een nieuwe accu in moet, past daar dan ook de nieuwste accu dan in ? Ik heb zo’n accu wat je onder de bagagedrager schuift. (die een actieradius heeft van 149 km)
Ik heb een Cannondale Mavaro Neo e-bike van twee jaar oud, en had nog een bereik van 16 km (gewoonlijk heb ik 96 km bereik) en kreeg de foutcode 601. Maar dat zie ik nergens staan.
Hier ook foutcode 532. Dealer heeft een update gedaan en een nieuwe batterij geplaatst. Probleem is NIET verholpen. Is er eigenlijk iemand waar dit al opgelost is? Icoontje van batterij begint leeg te flikkeren, foucode 532 komt op het scherm, ondersteuning valt weg en even later valt alles uit.
Ik had storing 530 en af en toe 532, vooral bij “koude” start, om de paar honderd meter. Hoe langer ik fietste, hoe minder vaak de storing optrad. Ik heb de contacten van de accu ingespoten met wd40. Dit lijkt te helpen. Voorlopig geen storing meer gehad.
Grote kans dat de contacten smerig zijn. Volgende week gaan we de aansluiting tussen accu en motor met een nieuwe kabel verhelpen. Contactspray helpt wel echter is voor de lange termijn geen oplossing.
Sinds dit weekend de fiets weer terug van reparatie. Een nieuwe kabel tussen de motor en accu geplaatst. Het probleem is opgelost en de fiets loopt weer als vanouds. Naast de contactpunten is de bedrading ook belangrijk. Bij mijn fiets gaf de bekabeling geen constante signalen meer door.
Hoi,
heb deze code ook gehad bij mij waren de contact punten in de batterijhouder geoxideert dit opgepoetst met een staalborstel.. geen problemen meer gehad
Dag Dennis,
Ik hetzelfde probleem en dat wordt almaar frequent. Nu krijg ik die codes om de minuut.
Heb jij ondertussen al een oplossing gekregen voor dit probleem?
MVG,
Wim
code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.
Beste
Ik heb net hetzelfde voor , code 532. Inderdaad als ik een bultje of kuiltje passeer, dan begint het te flikkeren, ondersteuning valt uit met code 532.
Er is al een nieuw bedieningspaneel geplaatst. Heeft enkele weken goed gewerkt, maar na een serieuze fietstocht is het terug begonnen.
Wat doe ik best? Kan u een foto maken van uw constructie en doormailen? Ik heb ook het idee dat – telkens ik de batterij eruit haal en er goed terug in duw – het beter is.
Vriendelijke groeten
Fiets contacten en baterij contaten kuisen met contactspray
Hallo, ik heb op mijn display een fout code 200. Ondersteuning heb ik niet meer.
Ik was en wekelijkse ronde aan het fietsen en fietste over een drempel en kreeg fout code 500 na de accu opnieuw erin en der uit te doen kreeg ik geen hulp bij het fietsen iemand hier een oplossing voor.
Controleer of de chip die op je achterwiel zit er nog op zit en als die er nog op zit moet je checken of hij goed bij de cencor zit foutcode 305 had ik
Heb je het al opgelost? Heb hetzelfde probleem.
Tijdens het fietsen gaat mijn ritafstand plots naar 9999,9 km en mijn totale afstand vermindert plots met ongeveer 1500 km en blijft bijtellen tijdens het fietsen. De werkelijke totale afstand vermeerdert echter niet meer, stel ik vast wanneer ik het systeem afzet en opnieuw opstart. Na enkele kilometers gebeurt opnieuw hetzelfde. Is dit een probleem van de sensor ? Iemand hetzelfde probleem en hoe verholpen ?
Beste
Is dit probleem al opgelost want ik heb vandaag hetzelfde voor.
Mvg lorenzo
Hoi ik heb het probleem ook…. weet er iemand hoe men dit kan verhelpen.?
Groeten,
hoi,
bij mij ook foutmelding 532
als ik dan wat foefel met de bedrading komt het soms goed
ergens slecht contact?
iemand een oplossing?
ik krijg deze foutcode ook wat is de oplossing
contactspray (wd40) op de contacten van de accu.
code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.
Bij komt er voortduren ‘foutcode 503’ op. Hoe kan ik dat oplossen
Bij error503 is er een probleem met de snelheidsensor.
Ik weet dat U dat al hebt gelezen maar, heeft U ook gekeken naar de spaakmagneet in het achterwiel?
Deze kan soms verdraait raken. Dan maakt deze geen contact met de sensor. En dat geeft de Error503 tot gevolg.
Draai deze magneet ‘goed’ en je hebt het probleem verholpen.
(magneetje naar sensor richten) Soms moet je de magneet iets veschuiven op de spaak zelf. Dan is de afstand tussen magneet en sensor te groot en maakt het geen contact.
Dit is hetzelfde principe als de fietscomputer op het voorwiel van je (race)fiets.
M.V.G.
Frank L.
Controleer of de chip die op je achterwiel zit er nog op zit en als die er nog op zit moet je checken of hij goed bij de cencor zit foutcode 305 had ik
Beste,
Heeft er iemand een idee wat foutcode 680 is van een fiets met Bosch Performance Line CX motor (e-bike met Bosch Intuvia display).
Alvast bedankt,
Johan
Foutcode 680 is dat de reset knop van je accu constant ingedrukt is. Waarschijnlijk te vaak of te stevig ingedrukt waardoor deze is blijven hangen.
Wat is er mis met fout code 771 kan het nergens terug vinden
Had ik ook! Kwam er later achter dar er een beugel ban de volle boodschappentas tegenaan drukte!
Hoe verhelp ik dit?
Al weer een tijdje geleden maar is het al verholpen?
Groet René
Hallo Johan,
Is deze code al opgelost? Ik heb deze storing ook.
Dank je alvast.
Bij mij wordt regelmatig foutcode 530 en 532 getoond in mijn display.. de balkjes in het accu icoon zijn dan ook verdwenen.. En de ondersteuning is ook weg. Ik zet de boel dan via het bedieningspaneel uit en weer aan. En dan gaat het vaak wel weer een poosje goed.. Soms heb ik er dagen geen last van. En soms de hele dag om de 20 minuten of nog korter. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ??? En hoe los ik dit op ???
Hallo Bert, ik heb ook dat probleem. Ben je inmiddels achter de oorzaak?
Hier zelfde probleem Heb jij de oplossing?
Bert,ik heb dit probleem ook bij een nieuwe Flyer Upstreet1.
De handelaar van wie ik de fiets gekocht heb snapt het ook niet.
Weet jij al een oplossing? Hoor het graag.
Gr.Harry.
Beste Bert,
Heb je inmiddels al de oplossing van de foutcode 530 en 532.
Mijn fiets geeft die namelijk ook aan.
b.v.d.
met vriendelijke groet Loek
BesteBert, vandaag heb ik ook de foutmelding 532 gekregen met exact jouw omschreven probleem. De fietsenmaker heeft de fout uitgelezen en dacht dat de accu kapot is. Kan deze gewoon opladen en gebruiken. Weet je inmiddels al wat het probleem is geweest? Of iemand anders? Het gebeurt bij mij vaak als ik over een bobbel rij maar in de loop van de dag gebeurde het steeds meer. Daardoor denk ik aan bedrading, maar fietsenmaker zegt iets anders. Twijfel
Wij hebben deze storing ook op 2 sparta ebikes met bosch motor. Ik heb spuitbus contactspray gekocht en op contacten van accu en intuvia display contacten gespoten. Beide fietsen doen het weer goed.
Is de oorzaak van melding 530 bekent ik
Heb deze namelijk ook.
code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.
Foutcode 532 en 590
Hallo ik heb ook mijn elektrische fiets 1,5 week en ik heb ook de foutmelding 532 weet u al wat voor foutmelding dat is?
Hoi
Heb een storing meldcode 532?
Krijg dan geen ondersteuning meer
Fiets is van Fictoria,en is 1.5 jaar oud.
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Mijn fietsenmaker heeft hem uitgelezen, maar heeft niet geholpen.
Foutcode: 530 en 532.
Mijn fiets is 5 jaar oud en heeft 18.000 km op de teller.
ik heb hetzelfde probleem, ook 5 jaar oud en 19.000 op de teller, buiten garantie, en dus waarschijnlijk een nieuwe motor:(
ik krijg deze foutcode 532 ook wat was de oplossing>
Is er al bij iemand een oplossing voor deze foutcode van de Bosch active line??
code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.
Foutcode 103
Achterlicht doet dan ineens niet meer, voor wel. Hoe los ik dit op?
Je kunt kijken of de kabels goed zijn aangesloten op het achterlicht.
Soms kan hier wel eens een kabeltje losschieten. Of de kabel is los bij het voorwiel. Bij veel fietsen lussen ze het door van voor naar achter.
Evenals bij een fiets met naafdynamo.
Wat is foutcode 200 kan het ook nergens vinden
Wat is de fout code 680 van een bosch display e-bike
Foutcode 680 is dat de reset knop van je accu constant ingedrukt is. Waarschijnlijk te vaak of te stevig ingedrukt waardoor deze is blijven hangen.
Hi Eric en John,
Heb ook code 680 , accubehuizing eraf gehad en knop gecheckt. Hoe weet je of die knop het probleem is?
Je kunt het buitenste rubberen flexibele drukknopje eraf laten (?) maar heb het idee dat dat niet het probleem is.
Hebben jullie ondertussen oplossingen voor code 680?
Start het systeem opnieuw. Hoe?
E-bike geeft foutcode – 0. Ondersteund niet meer.
Geeft onregelmatige ondersteuning aan/uit.
E-bike Cube met Bosch kiosk display.
Wat kan dit zijn?