Foutmeldingen Bosch Active Line

Foutmeldingen Bosch Active Line

Componenten van elektrische fietsen worden door het e-bike systeem voortdurend gecontroleerd. Indien er een storing optreedt verschijnt er in het display een foutcode, aan de hand van deze code kan je zien wat voor storing het is en of je het zelf kan oplossen. Lukt het niet om zelf de storing op te lossen, raadpleeg dan de Gazelle specialist. Door zelf de contacten van stekkerverbindingen en het display in te spuiten met contactspray, kan je al veel storingen voorkomen.

Onderstaand een overzicht met foutmeldingen van het Bosch Active Line systeem.

Foutmeldingen

FoutcodeOorzaakOplossing
410Een of meerdere toetsen zijn geblokkeerdControleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv: door vuil, reinig de toetsen indien nodig
414Verbindings probleem van bedieningseenheidAansluitingen en verbindingen controleren
418Een of meer toetsen van de bedieningseenheid zijn geblokkeerdControleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv: door binnengedrongen vuil, reinig de toetsen indien nodig
422Verbindings probleem van aandrijfeenheidAansluitingen en verbindingen controleren, gebruik indien nodig contactspray!
423Verbindings probleem van de e-bike accuAansluitingen en verbindingen controleren en inspuiten met contactspray
424Communicatiefout van de componenten onderlingAansluitingen en verbindingen controleren, contactspray helpt storingen voorkomen
FoutcodeOorzaakOplossing
426Interne tijd overschrijdings foutStart het systeem opnieuw
430Interne accu van de boordcomputer leegBoordcomputer opladen in de houder of via USB aansluiting
440Interne fout van aandrijfeenheidStart het systeem opnieuw
450Interne SW-foutStart het systeem opnieuw
490Interne fout van de boordcomputerBoordcomputer laten controleren
500Interne fout van aandrijfeenheidStart het systeem opnieuw
502Fout in de fietsverlichtingControleer het licht en de bijbehorende bekabeling, start het systeem opnieuw
503Fout van snelheidssensorStart het systeem opnieuw
510Interne sensorfoutStart het systeem opnieuw
511Interne fout van aandrijfeenheidStart het systeem opnieuw
530AccufoutSchakel de e-bike uit, verwijder de accu en plaats de accu opnieuw, start het systeem opnieuw
531ConfiguratiefoutStart het systeem opnieuw
540TemperatuurfoutDe e-bike bevindt zich buiten het toegestane temp. bereik, schakel het systeem uit om de aandrijfeenheid tot het toegestane temperatuurbereik te laten afkoelen of opwarmen, start het systeem opnieuw
550Een niet toegestane verbruiker werd herkendVerwijder de verbruiker, start het systeem opnieuw
602Interne accufout tijdens het ladenMaak de lader los, start het e-bike systeem opnieuw, sluit de lader weer aan
602Interne accufoutStart het systeem opnieuw
603Interne accufoutStart het systeem opnieuw
605Accu temperatuur fout tijdens het ladenMaak de lader los, laat de accu afkoelen
606Externe accufoutControleer de bekabeling, start het systeem opnieuw
610Accuspanning foutStart het systeem opnieuw
620Fout laadapparaatVervang het laadapparaat
640Interne accufoutStart het systeem opnieuw
655Meervoudige accufoutSchakel het e-bikesysteem uit, verwijder de accu en plaats hem er opnieuw in, start het systeem opnieuw
656Softwareversie foutNeem contact op met de Gazelle specialist voor de SW-update
GeenInterne fout van de boordcomputerHerstart het e-bike systeem

70 gedachten over “Foutmeldingen Bosch Active Line”

  1. Ondersteuning schakelt niet relais in accu maak geen verbinding , wat is de oplossing hier voor , al vaak bij de hersteller geweest voor het probleem maar niet opgelost n het vanaf nieuw aanwezig

  2. Weet iemand wat ik aan foutcode 640 kan doen. Telkens wanneer ik de melding krijg houd ik de aan/uit schakelaar van de accu 20 tellen in zodat de fiets het weer normaal werkt maar binnen enkele kilometers komt de foutcode terug.

  3. Reactie op foutcode 680

    Ik heb het drukknopje uit de buitenste behuizing van de accu verwijderd en opgeladen, gefietst, accu eruit gehad en weer gemonteerd;
    storing verdwenen . Lijkt dus toch daaraan te liggen.

    1. ik krijg foutcode 532, dan valt mijn ondersteuning uit en schiet soms ook weer gewoon aan. Als ik de accu er even uit haal en er weer in doe gaat het goed. maar het gebeurd staaks vaker

      1. Tine Van Eyndhoven

        Beste
        Ik heb juist hetzelfde voor met mijn fiets. Ook foutcode 532, meestal als ik over een bultje rijd of als ik over een klein putje in de weg rijd.
        Wat hebt u hieraan gedaan?
        Benieuwd naar uw reactie

  4. Vandaag foute code 510. Daarna helemaal geen ondersteuning meer…. Ik krijg de fout ook niet weg met opnieuw opstarten.
    Het gebeurde met over een rooster rijden. Ik lees op internet van alles over magnetische velden etc… Iemand een idee hoe ik deze fout kan herstellen?

    1. Ik heb bijna elke rit deze foutcode. Moet dan mijn batterij losmaken en er weer ins doen. Dan kan ik weer even rijden. Heb nu maar mijn Speedchip 3.0 er uit gehaald. Het lijkt er op dat de foutcode 510 iets minder te voorschijn komt. Nu maar om de 10 km ipv 5.
      Maar het blijft een ramp. Mijn fietshersteller zei dat het komt omdat ik te veel kracht op de pedalen zet. Maar Met mijn lengte van 210 cm en gewicht an 145 kg kan ik iet minder. Anders kom ik iet vooruit. Heb er een bosch performance motor opzitten. En het merk van mijn fiets is Velo de Ville model CEB800 5G. Speciaal voor lange en zware mensen.

  5. Weet iemand ook hoe foutcode 680 opgelost kan worden? Software is zojuist ge-update maar fiets geeft nog steeds foutcode 680.

    1. ik heb hetzelfde probleem – powerpack 300 communiceert nu niet met bedieningspaneel – powerpack van andere fiets wel – dus volgens mij ligt het aan de powerpack….., maar kan code nergens vinden

  6. Ik krijg zeer regelmatig foutcode 726 en soms 727
    na reset is het weer een poosje weg, Alles blijft het wek doen
    weet iemand wat de oorzaak van deze foutcodes is?
    Ik heb een Shimano automatische versnellingsregelaar met Bosch computer en motor

  7. Ik rij op een Cannodale Mavaro Neo e- bike van twee jaar geleden, en waar ik gewoonlijk met een volle accu 38 km in de hoogste stand kan rijden (in de laagste stand is dat 96 km) had ik op een gegeven moment nog 16 km bereik. Op zich was dat genoeg om thuis te kunnen komen. Maar opeens stopte de elektrische ondersteuning, en viel alles uit. In de vlugtigheid zag ik een 601 foutcode staan, en iets van resetten. Gelijk daarna viel alles uit ! Na wat gegoogled te hebben .. zag ik iets staan van de batterij eerst af laten koelen, en daarna weer aan de lader te doen ! Hoelang ik hem ook aan de lader doe, er blijft constant een lampje knipperen. En de ondersteuning blijft weg. En op de display zie ik dat de batterij maar voor minder dan de helft gevuld is. (althans 2 van de 5 vier blokjes zijn zichtbaar) De display geeft ook een bereik aan van 16 km .. maar dat veranderd niet als ik verander van rijgedrag. Ik heb deze fiets gekocht bij Stappenbelt in Zwolle. (waar ik zelf ook woon) Dit is min tweede reactie vandaag, want bij de eerste gaf ik achteraf gezien te weinig informatie. Stel dat er een nieuwe accu in moet, past daar dan ook de nieuwste accu dan in ? Ik heb zo’n accu wat je onder de bagagedrager schuift. (die een actieradius heeft van 149 km)

  8. Ik heb een Cannondale Mavaro Neo e-bike van twee jaar oud, en had nog een bereik van 16 km (gewoonlijk heb ik 96 km bereik) en kreeg de foutcode 601. Maar dat zie ik nergens staan.

  9. Hier ook foutcode 532. Dealer heeft een update gedaan en een nieuwe batterij geplaatst. Probleem is NIET verholpen. Is er eigenlijk iemand waar dit al opgelost is? Icoontje van batterij begint leeg te flikkeren, foucode 532 komt op het scherm, ondersteuning valt weg en even later valt alles uit.

    1. Ik had storing 530 en af en toe 532, vooral bij “koude” start, om de paar honderd meter. Hoe langer ik fietste, hoe minder vaak de storing optrad. Ik heb de contacten van de accu ingespoten met wd40. Dit lijkt te helpen. Voorlopig geen storing meer gehad.

      1. Grote kans dat de contacten smerig zijn. Volgende week gaan we de aansluiting tussen accu en motor met een nieuwe kabel verhelpen. Contactspray helpt wel echter is voor de lange termijn geen oplossing.

        1. Sinds dit weekend de fiets weer terug van reparatie. Een nieuwe kabel tussen de motor en accu geplaatst. Het probleem is opgelost en de fiets loopt weer als vanouds. Naast de contactpunten is de bedrading ook belangrijk. Bij mijn fiets gaf de bekabeling geen constante signalen meer door.

    2. Hoi,

      heb deze code ook gehad bij mij waren de contact punten in de batterijhouder geoxideert dit opgepoetst met een staalborstel.. geen problemen meer gehad

    3. Dag Dennis,

      Ik hetzelfde probleem en dat wordt almaar frequent. Nu krijg ik die codes om de minuut.
      Heb jij ondertussen al een oplossing gekregen voor dit probleem?

      MVG,
      Wim

      1. code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.

        1. Tine Van Eyndhoven

          Beste
          Ik heb net hetzelfde voor , code 532. Inderdaad als ik een bultje of kuiltje passeer, dan begint het te flikkeren, ondersteuning valt uit met code 532.
          Er is al een nieuw bedieningspaneel geplaatst. Heeft enkele weken goed gewerkt, maar na een serieuze fietstocht is het terug begonnen.
          Wat doe ik best? Kan u een foto maken van uw constructie en doormailen? Ik heb ook het idee dat – telkens ik de batterij eruit haal en er goed terug in duw – het beter is.
          Vriendelijke groeten

    1. Ik was en wekelijkse ronde aan het fietsen en fietste over een drempel en kreeg fout code 500 na de accu opnieuw erin en der uit te doen kreeg ik geen hulp bij het fietsen iemand hier een oplossing voor.

    2. Controleer of de chip die op je achterwiel zit er nog op zit en als die er nog op zit moet je checken of hij goed bij de cencor zit foutcode 305 had ik

  10. Tijdens het fietsen gaat mijn ritafstand plots naar 9999,9 km en mijn totale afstand vermindert plots met ongeveer 1500 km en blijft bijtellen tijdens het fietsen. De werkelijke totale afstand vermeerdert echter niet meer, stel ik vast wanneer ik het systeem afzet en opnieuw opstart. Na enkele kilometers gebeurt opnieuw hetzelfde. Is dit een probleem van de sensor ? Iemand hetzelfde probleem en hoe verholpen ?

  11. hoi,
    bij mij ook foutmelding 532
    als ik dan wat foefel met de bedrading komt het soms goed
    ergens slecht contact?
    iemand een oplossing?

    1. code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.

    1. Bij error503 is er een probleem met de snelheidsensor.
      Ik weet dat U dat al hebt gelezen maar, heeft U ook gekeken naar de spaakmagneet in het achterwiel?

      Deze kan soms verdraait raken. Dan maakt deze geen contact met de sensor. En dat geeft de Error503 tot gevolg.
      Draai deze magneet ‘goed’ en je hebt het probleem verholpen.
      (magneetje naar sensor richten) Soms moet je de magneet iets veschuiven op de spaak zelf. Dan is de afstand tussen magneet en sensor te groot en maakt het geen contact.
      Dit is hetzelfde principe als de fietscomputer op het voorwiel van je (race)fiets.

      M.V.G.
      Frank L.

    2. Controleer of de chip die op je achterwiel zit er nog op zit en als die er nog op zit moet je checken of hij goed bij de cencor zit foutcode 305 had ik

  12. Beste,

    Heeft er iemand een idee wat foutcode 680 is van een fiets met Bosch Performance Line CX motor (e-bike met Bosch Intuvia display).

    Alvast bedankt,
    Johan

    1. Foutcode 680 is dat de reset knop van je accu constant ingedrukt is. Waarschijnlijk te vaak of te stevig ingedrukt waardoor deze is blijven hangen.

  13. Bij mij wordt regelmatig foutcode 530 en 532 getoond in mijn display.. de balkjes in het accu icoon zijn dan ook verdwenen.. En de ondersteuning is ook weg. Ik zet de boel dan via het bedieningspaneel uit en weer aan. En dan gaat het vaak wel weer een poosje goed.. Soms heb ik er dagen geen last van. En soms de hele dag om de 20 minuten of nog korter. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ??? En hoe los ik dit op ???

    1. Bert,ik heb dit probleem ook bij een nieuwe Flyer Upstreet1.
      De handelaar van wie ik de fiets gekocht heb snapt het ook niet.
      Weet jij al een oplossing? Hoor het graag.
      Gr.Harry.

    2. Beste Bert,
      Heb je inmiddels al de oplossing van de foutcode 530 en 532.
      Mijn fiets geeft die namelijk ook aan.
      b.v.d.
      met vriendelijke groet Loek

    3. BesteBert, vandaag heb ik ook de foutmelding 532 gekregen met exact jouw omschreven probleem. De fietsenmaker heeft de fout uitgelezen en dacht dat de accu kapot is. Kan deze gewoon opladen en gebruiken. Weet je inmiddels al wat het probleem is geweest? Of iemand anders? Het gebeurt bij mij vaak als ik over een bobbel rij maar in de loop van de dag gebeurde het steeds meer. Daardoor denk ik aan bedrading, maar fietsenmaker zegt iets anders. Twijfel

      1. Wij hebben deze storing ook op 2 sparta ebikes met bosch motor. Ik heb spuitbus contactspray gekocht en op contacten van accu en intuvia display contacten gespoten. Beide fietsen doen het weer goed.

    4. code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.

    1. Ik heb precies hetzelfde probleem.
      Mijn fietsenmaker heeft hem uitgelezen, maar heeft niet geholpen.
      Foutcode: 530 en 532.
      Mijn fiets is 5 jaar oud en heeft 18.000 km op de teller.

    2. code 532 lijkt vooral op te treden wanneer op een onverharde weg wordt gereden. Duidt op een slecht contact tussen accu en accuhouder. Ik heb het onderweg opgelost door de accu met een touwtje strak in de houder te trekken. Later aan het touwtje een klittenband gemaakt zodat ik niet elke keer hoef te knopen. Een sterk spankoord (elastiek) zal vast ook werken.

    1. Je kunt kijken of de kabels goed zijn aangesloten op het achterlicht.
      Soms kan hier wel eens een kabeltje losschieten. Of de kabel is los bij het voorwiel. Bij veel fietsen lussen ze het door van voor naar achter.
      Evenals bij een fiets met naafdynamo.

    1. Foutcode 680 is dat de reset knop van je accu constant ingedrukt is. Waarschijnlijk te vaak of te stevig ingedrukt waardoor deze is blijven hangen.

      1. Hi Eric en John,

        Heb ook code 680 , accubehuizing eraf gehad en knop gecheckt. Hoe weet je of die knop het probleem is?

        Je kunt het buitenste rubberen flexibele drukknopje eraf laten (?) maar heb het idee dat dat niet het probleem is.
        Hebben jullie ondertussen oplossingen voor code 680?

  14. E-bike geeft foutcode – 0. Ondersteund niet meer.
    Geeft onregelmatige ondersteuning aan/uit.
    E-bike Cube met Bosch kiosk display.
    Wat kan dit zijn?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *