Foutmeldingen Sparta ION, deze foutmeldingen komen voor als deze elektrische fiets een storing heeft in het ION systeem.
Deze foutmeldingen worden getoond op het display en beginnen met een hoofdletter “E” gevolgd door een cijfercombinatie. Soms staan er foutmeldingen op het display die niet beschreven staan in de handleiding van de fiets, hieronder staan de foutmeldingen die ik heb kunnen vinden met de oplossing erachter.
Zelf heb ik ruim 5 jaar woon/werk gefietst met een Sparta ION GLS Plus, deze fiets had de accu in het frame en de motor in het achterwiel. Doordat de accu in het frame zat had ik eigenlijk nooit problemen met foutmeldingen en heb met deze fiets ruim 25.000km afgelegd.
Wat ik wel regelmatig deed, was het inspuiten met contactspray van de displaycontacten achterop het display en de displayhouder. Heb ooit een keer een storing gehad dat er maar 3 van de 5 standen waren, heb toen de zekering eruit en erin gedaan en met de lader het ION-systeem weer aangezet.
Foutmeldingen Sparta ION
Melding
Diagnose
Oplossing
E01
Batterijpakket leeg
Laad het batterijpakket op
E02
Buiten temp. grenzen geladen
Laad opnieuw bij temp. tussen -5 en +50. Als E02 komt tijdens egalisatielading: accu defect
E03
Software versie controleren
Plaats zekering opnieuw, laad het batterijpakket geheel op, update de software
E04
Fiets aan de lader aangesloten
Ontkoppel de lader van de fiets
E05
Slechte verbinding naar de motor
Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in het docking station zit.
E06
Kortsluiting in de verlichting
Neem contact op met uw dealer
E07
Motor buiten temperatuur grenzen
Wacht tot de motor de juiste temperatuur heeft bereikt
E08
Probleem met de motorsensor
Steeksleuteltje in display: laad nieuwe software, geen steeksleuteltje en melding blijft staan: vervang motor
Melding
Diagnose
Oplossing
E09
Elektronica probleem in motor of controller
Eenmalige melding is geen probleem, bij herhaald voorkomen: neem contact met service centrum op
E10
Software onjuist geinstalleerd
Verwijder zekering, doe hem na 10 sec. weer terug en laadt batterij compleet op
E11
Elektronica probleem in batterij
Verwijder zekering, doe hem na 10 sec. weer terug en laadt batterij compleet op
E12
Software melding uit batterij of motor
Display of stekker tussen accu en motor los geweest: dan verdwijnt deze melding na 10 sec., zo niet dan is accu of motor stuk
E13
Display reageert niet goed
Deze melding kan ontstaan tijdens het plaatsen/afnemen van het display
E14
Display wordt niet herkend
Het display moet opnieuw worden ingesteld, neem contact op met uw dealer
E15
Afwijking in het laadmanagement
Zet de fiets aan de lader en wacht tot deze volledig is opgeladen
E16
Constante uitslag krachtsensor
Voer een kalibratie uit door 5 sec. de lichtknop ingedrukt te houden
Melding
Diagnose
Oplossing
E17
Maximale motorstroom bereikt door extreme belasting
Deze melding gaat vanzelf over als de fiets niet meer belast wordt
E18
Spanningsverschil tussen de cellen van batterijpakket
Zet de fiets aan de lader en wacht tot de fiets volledig is opgeladen. Je kunt dit ook verhelpen door de zekering er even uit te doen en dan er weer in. Laat hem 24 uur aan het stopcontact, dan gaat hij een egalisatie doen
E19
Batterijpakket buiten de temperatuurgrenzen
Wacht tot het batterijpakket binnen de temperatuurgrenzen is. Het opladen gaat dan automatisch verder
E20
Servicebeurt vereist
Neem contact op met uw dealer, foutmeldingen Sparta ION
E21
Regelaar motorstroom
De ondersteuning wordt teruggeregeld door de zware belasting
E22
Problemen tijdens het laden
Schakel de verlichting in/uit en wacht 10 sec. Sluit de lader opnieuw aan, ga naar de dealer als de melding terugkomt
E23
Serienummer motor onjuist
Het batterijpakket is niet aangemeld op deze fiets. Mocht dit wel het geval zijn, neem dan contact op met uw dealer
E24
Extender aangesloten
Ontkoppel de extender, verwijder zekering, doe hem na 10 sec. weer terug en laadt batterij compleet op
Melding
Diagnose
Oplossing
E25
Niet rijklaar gemaakt
Rijklaar maken binnen 50 km vanaf begin gebruik, batterij moet minstens 25% vol zijn
E26
Fout in de motor
Eenmalige melding is geen probleem, bij herhaald voorkomen: vervang software
E27
Fout in de motor
Eenmalige melding is geen probleem, bij herhaald voorkomen: vervang software
E28
Rest van de motor
Eenmalige melding: maak stekkers schoon met CRC 2-26, meermalig: vervang software
E29
Probleem met aansluiting display
Controleer de aansluitingen en/of verwissel displayhouder, gebruik electro spray CRC 2-26
E30
Geen communicatie met koppelsensor
Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in het docking station zit
E32
Batterij elektronica te warm
Laat het batterijpakket afkoelen en schakel de ondersteuning opnieuw in
E34
Bedieningsunit ondersteunt geen accessoires
Neem contact op met uw dealer
Melding
Diagnose
Oplossing
E35
Geen communicatie met gashendel
Controleer het stekkertje van het gashendel bij de bedieningsunit en plaats het display opnieuw
E41
E44
E47
Koppelsensor defect
Koppelsensor vervangen
E48
Probleem oplaadsysteem
E99
Servicesoftware geladen vervang fietssoftware
Neem contact op met uw dealer
E0122
Probleem tijdens het opladen van de Range Extender
Schakel de verlichting in/uit en wacht 10 seconden. Sluit de lader opnieuw aan. Neem contact op met uw dealer als de melding terugkomt
E0123
Range Extender wordt niet herkend
De Range Extender moet worden aangemeld. Neem contact op met uw dealer
ik heb een sparta maar daar blijft de ondersteuning continu aan , als ik 1 x trap dan gaat die vanzelf.
en hij stopt ook pas als ik stilsta. ik heb geen gashendeltje aan me stuur gewoon de 3 standen. heel apart.
Ik heb een vraag mijn Sparta Ion M8 geeft code 053 aan. Tijdens het fietsen valt de ondersteuning weg.
Als ik dan de accu los maak en het display en hier W40 op spuit doet hij het weer even 5/10km en dan valt het weer weg.
Mijn fiets is pas 3 jaar oud en ik heb 5.000km gefietst. Kun je me helpen wat ik moet doen?
Dankjewel
Vraag: mijn dochter heeft een sparta ion en fietste ongeveer 100 m eter van huis toen alles in 1x uitviel qua odersteuning.
Het display geeft bij alles 0 aan maar verder geen foutmelding.
heeft iemand enig idee wat te doen.
Mijn fiets heeft het ook het is me vaak gelukt om het zelf op te lossen door de bekabeleng van het display goed aan te drukken en en achter het klepje van de accu waar alle bedrading vandaan komt
Wit zwart is de voorlamp an die het niet doen goed aandrukken dat zal vaak het probleem zijn aan deze fiest en de grootste kabel is het belangrijkste om in de gaten te houden daar zal vaak het probleem in zitten
Ik krijg foutmelding E0001 op mijn sparta Lexicon na 100 meter fietsen. Accu gaf 100% aan maar is dan ineens leeg. Fiets heeft deze winter constant aan de lader gestaan. Is mijn accu defect ?
Fiets is inmiddels zo’n 10 jaar oud maar nooit problemen met accu gegeven
Hij geeft bij alles 0 aan. Probeer een andere display. Het huidige display geeft niet alles meer weer , er vallen een aantal cijfers en letters weg waarschijnlijk Sjon
Wij hebben sinds 3 jaar een Sparta R10Ti waarop ik nu nog maar 3000 km heb gefietst. Zat nog 59% in batterij. Batterij opgeladen 100%, teruggeplaatst waarna we E03 in de display kregen.
Dealer accu defect is de uitleg hierbij.
In een eerder lezen we zekering eruit en opnieuw dr in, maar waar zit de zekering? Ook lazen we ergens dat het soms de printplaat is. Kan toch niet zo zijn dat je een accu vervangt terwijl het aan de printplaat ligt? In mijn man z’n werk is hij elke dag bezig met printplaten. Maar hoe doe je het dan met de software?
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft hiermee.
Heb precies het zelfde gehad verleden week met mijn Batavus Padova easy gaf ook de e-03 aan werd gezegd nieuwe software update werd ik gebeld met dat de accu defect is accu rapport laten maken blijkt dat de accu nog een vullingsraad 66% en de conditie van de batterij cellen 76% hoe kan die dan toch kapot zijn de kabelboom was ook nog goed
Onderlinge waarde verschillen van de cellen. Als er kapotte of slechte cellen zijn, dan zorgt dat ion systeem ervoor om de printplaat de code E03 uit te schakelen.
Ik heb ook E03 melding gehad en deze kwam na een aantal keer E18. E18 komt niet op het schermpje maar tijdens fietsen viel de trapondersteuning uit. De dealer heeft de fiets uitgelezen en op het rapport stond E18 op momenten dat de trapondersteuning uitgevallen was. Na opladen had ik daarna weer gewoon trapondersteuning tot E03 verscheen. volgens Sparta dealer is de accu dan defect Inmiddels heb ik de accu laten reviseren en werkt alles weer zoals het hoort. Bij verschillende accurevisiebedrijven wordt aangegeven dat het onmogelijk zou zijn de banaanaccu te reviseren en daarbij wordt je richting een originele vervangaccu gestuurd. Dit is niet nodig want de banaanaccu is gewoon te reviseren en accurevisiebedrijven die dit met garantie aanbieden doen dat als volgt:
De werkwijze om het Sparta/Batavus/Koga ION accupack te reviseren is:
1. Dmv een speciaal ontwikkeld tool wordt de behuizing snel en eenvoudig geopend
2. De BMS wordt tijdens het verwisselen van alle accucellen onder spanning gehouden om te voorkomen dat de BMS blokkeert
3. Evt E03 melding wordt automatisch opgeheven nadat het accupakket weer volledig in balans is, mits er geen andere problemen met de BMS zijn.
4. De behuizing wordt dmv een grote krimpkous weer gesloten.
5. Evt aanmelden van het gereviseerde accupakket gaat via een bevriende welwillende Sparta/Batavus/Koga dealer
Bij hevig regenweer valt elke ondersteuning uit. Treedt pas terug in werking als de fiets gedurende 1 of 2 dagen in een warme ruimte staat zonder batterij. Zeer vervelend. Wat kan ik daaraan doen?
Hey dat problem heb ik ook. Als ik de fiets ga opladen en de accu is nog boven de 50% dan geeft hij de melding. Als ik dan een stuk ga fietsen en zorg hij onder de 50% komt lijkt het wel goed te gaan en laadt hij hem tot 100% weer op
Bram
Ik heb in 2013 een Sparta ion dts gekocht, in 2016 stopte de accu ermee em moest een nieuwe kopen voor 350 euro. Inmiddels moet er nu de 5e accu in de fiets en dat gaat waarschijnlijk weer een hoop geld kosten. Voor een fiets van 7 jaar oud en toe aan een 5e accu is dat een aardig gemiddelde. Als je een e-mail stuurt naar Sparta, krijg je niet eens een reactie terug.
Ik heb code E0008 op mijn 2e hands e-bike van Sparta. moet ik echt een nieuwe motor aanschaffen? Dat is toch heel duur? Wat zou het nog meer kunnen zijn? De fiets doet niks meer helaas.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een E ion vorig jaar 2e hands gekocht bij een dealer met frame accu en 2e accu onder bagagedrager. Deze geeft nu continu problemen. Vaak E 005 melding. Heb al een nieuwe kabel geplaatst, leek even goed te gaan, bleek daarna dat het slotje los zat. Vast gezet, leek opgelost. Week zonder problemen gefietst. Nu wederom 0005 melding. Daarbij laadt mijn accu niet meer op. Krijg alleen bij aansluiten knipperende lampjes te zien. Het betreft overigens een speed versie van de Sparta Ion.
Dat is een hardnekkige storing kan ook heel veel zijn, kabel kapot? Kan ook het kabeltje bovenop de accu vanuit de fabriek zijn, die dingen zijn slecht gesoldeerd. Spuitbus contact cleanen aanschaffen, en alle stekkertjes nalopen.
Ik wil graag weten wat de code E0001 betekent op de Koga Miyata Tesla elektrische fiets. Gisteren nog gewoon op gefietst, vandaag niks meer, hoe kan dat en wat is het?
Dat betekent dat je de accu op moet laden.
Is de accu opgeladen en blijft de code verschijnen dan is de accu defect en moet je een nieuwe aanschaffen bij de fietsenmaker
op mijn Sparta ion m gear
een code E 0000 1
wat kan dit zijn ?
ik heb een sparta maar daar blijft de ondersteuning continu aan , als ik 1 x trap dan gaat die vanzelf.
en hij stopt ook pas als ik stilsta. ik heb geen gashendeltje aan me stuur gewoon de 3 standen. heel apart.
Bij storing 0005 staat trapondersteuning op nieuw instellen , hoe moet dat??
Ik heb een vraag mijn Sparta Ion M8 geeft code 053 aan. Tijdens het fietsen valt de ondersteuning weg.
Als ik dan de accu los maak en het display en hier W40 op spuit doet hij het weer even 5/10km en dan valt het weer weg.
Mijn fiets is pas 3 jaar oud en ik heb 5.000km gefietst. Kun je me helpen wat ik moet doen?
Dankjewel
Batavus ventoux
Storing 0022
Verlichting al uitgeschakeld en zekering eruit gehaald
Probleem niet opgelost
Wie kan mij helpen
Sparta, mijn display geeft e-0023 aan wat dit betekenen?
Vraag: mijn dochter heeft een sparta ion en fietste ongeveer 100 m eter van huis toen alles in 1x uitviel qua odersteuning.
Het display geeft bij alles 0 aan maar verder geen foutmelding.
heeft iemand enig idee wat te doen.
Mijn fiets heeft het ook het is me vaak gelukt om het zelf op te lossen door de bekabeleng van het display goed aan te drukken en en achter het klepje van de accu waar alle bedrading vandaan komt
Wit zwart is de voorlamp an die het niet doen goed aandrukken dat zal vaak het probleem zijn aan deze fiest en de grootste kabel is het belangrijkste om in de gaten te houden daar zal vaak het probleem in zitten
Evt vragen stuur gerust een mailtje
Ik krijg foutmelding E0001 op mijn sparta Lexicon na 100 meter fietsen. Accu gaf 100% aan maar is dan ineens leeg. Fiets heeft deze winter constant aan de lader gestaan. Is mijn accu defect ?
Fiets is inmiddels zo’n 10 jaar oud maar nooit problemen met accu gegeven
Hier precies zo,maar wat is het antwoord daarop,daar zie je geen reacties over,wat er moet gebeuren????
Hij geeft bij alles 0 aan. Probeer een andere display. Het huidige display geeft niet alles meer weer , er vallen een aantal cijfers en letters weg waarschijnlijk Sjon
Ik heb een foutmelding e0309. Als ik fiets dan de accu aan doe dan trappen de trappers door. Weet iemand wat dit is.
Opnieuw kalibreren .. of als het je goed bevalt
Krijg plots 0009 code, slechts 4 j oud!!
Weet u ook wat ik moet doen met een e0001 melding op mijn sparta ion?
Mjjn display springt aan en gaat direct weer uit batterij is vol weet iemand wat het kan zijn
Wij hebben sinds 3 jaar een Sparta R10Ti waarop ik nu nog maar 3000 km heb gefietst. Zat nog 59% in batterij. Batterij opgeladen 100%, teruggeplaatst waarna we E03 in de display kregen.
Dealer accu defect is de uitleg hierbij.
In een eerder lezen we zekering eruit en opnieuw dr in, maar waar zit de zekering? Ook lazen we ergens dat het soms de printplaat is. Kan toch niet zo zijn dat je een accu vervangt terwijl het aan de printplaat ligt? In mijn man z’n werk is hij elke dag bezig met printplaten. Maar hoe doe je het dan met de software?
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft hiermee.
Heb precies het zelfde gehad verleden week met mijn Batavus Padova easy gaf ook de e-03 aan werd gezegd nieuwe software update werd ik gebeld met dat de accu defect is accu rapport laten maken blijkt dat de accu nog een vullingsraad 66% en de conditie van de batterij cellen 76% hoe kan die dan toch kapot zijn de kabelboom was ook nog goed
Onderlinge waarde verschillen van de cellen. Als er kapotte of slechte cellen zijn, dan zorgt dat ion systeem ervoor om de printplaat de code E03 uit te schakelen.
Ik krijg in mijn display (bij ION-accu) Communicatiefout E 0005.
Iets met koppelsensor?
Wie kan mij verder helpen?
Eooo5 verlichting.
Voor of achter, jst stekker los,kalibreren, melding weg stekker der in, zo heb ik getest en deze fout ontdekt.
Ik heb een melding EOL74 kan iemand mij helpen wat dat is
Mijn display geeft e0041 aan wat kan dit betekenen?
Goedendag,
heb een sparta ion me fout melding 0029 wie kan me verder helpen
Weet iemand fout code E0060 voor mij wat dat is Een Sparta tax +Mijn Dank
Hai ik heb vandaag de fout code e-005 gehad en weet in godsnaam niet wat ik moet doen het gaat om de Sparta ion gls iemand die me kan helpen ?
Goedendag heb een Sparta ion melding E0003, dealer zegt accu kapot! Is hier nog wat aan te doen?
zekering er onderin er uithalen en later er weer in. dan accu helemaal opladen. doet hij het dan nog niet dan is de accu stuk.
Mag ik vragen waar die zekering zit?
Onderaan het frame, onderkant accu zit een zwart kapje.
Deze losschroeven en daar zit de zekering.
Ik heb ook E03 melding gehad en deze kwam na een aantal keer E18. E18 komt niet op het schermpje maar tijdens fietsen viel de trapondersteuning uit. De dealer heeft de fiets uitgelezen en op het rapport stond E18 op momenten dat de trapondersteuning uitgevallen was. Na opladen had ik daarna weer gewoon trapondersteuning tot E03 verscheen. volgens Sparta dealer is de accu dan defect Inmiddels heb ik de accu laten reviseren en werkt alles weer zoals het hoort. Bij verschillende accurevisiebedrijven wordt aangegeven dat het onmogelijk zou zijn de banaanaccu te reviseren en daarbij wordt je richting een originele vervangaccu gestuurd. Dit is niet nodig want de banaanaccu is gewoon te reviseren en accurevisiebedrijven die dit met garantie aanbieden doen dat als volgt:
De werkwijze om het Sparta/Batavus/Koga ION accupack te reviseren is:
1. Dmv een speciaal ontwikkeld tool wordt de behuizing snel en eenvoudig geopend
2. De BMS wordt tijdens het verwisselen van alle accucellen onder spanning gehouden om te voorkomen dat de BMS blokkeert
3. Evt E03 melding wordt automatisch opgeheven nadat het accupakket weer volledig in balans is, mits er geen andere problemen met de BMS zijn.
4. De behuizing wordt dmv een grote krimpkous weer gesloten.
5. Evt aanmelden van het gereviseerde accupakket gaat via een bevriende welwillende Sparta/Batavus/Koga dealer
officieel E code overzicht: http://www.ebsc.nl/downloads/docs/Tabel_E-codes_NL_v2.5.pdf
Hoeveel kost dat reviseren ?
Bij hevig regenweer valt elke ondersteuning uit. Treedt pas terug in werking als de fiets gedurende 1 of 2 dagen in een warme ruimte staat zonder batterij. Zeer vervelend. Wat kan ik daaraan doen?
Wat te doen met oplaadprobleem E 0048, ligt het dan aan de oplaadkabel?
Hey dat problem heb ik ook. Als ik de fiets ga opladen en de accu is nog boven de 50% dan geeft hij de melding. Als ik dan een stuk ga fietsen en zorg hij onder de 50% komt lijkt het wel goed te gaan en laadt hij hem tot 100% weer op
Zekering 1 uur eruit en dan 48 uur non stop opladen.
Hier zelfde melding. Ook benieuwd wat het kan zijn. Ik vermoed ook de oplaadkabel.
Bram
Ik heb in 2013 een Sparta ion dts gekocht, in 2016 stopte de accu ermee em moest een nieuwe kopen voor 350 euro. Inmiddels moet er nu de 5e accu in de fiets en dat gaat waarschijnlijk weer een hoop geld kosten. Voor een fiets van 7 jaar oud en toe aan een 5e accu is dat een aardig gemiddelde. Als je een e-mail stuurt naar Sparta, krijg je niet eens een reactie terug.
Ik heb code E0008 op mijn 2e hands e-bike van Sparta. moet ik echt een nieuwe motor aanschaffen? Dat is toch heel duur? Wat zou het nog meer kunnen zijn? De fiets doet niks meer helaas.
Heb ik ook gehad, mijn motor deed ook niks meer. De dealer heeft een nieuwe update gedaan en klaar, alles werkt weer.
Je kan helaas niets meer dan de motor vervangen.
Goedemiddag ik heb een melding over Sparta Ion. Op het displqy staat -0-0- wat moet ik doen?
Op bladzijde 35 van de handleiding staat dat dit met kalibratie te maken heeft:
https://handleidingkwijt.com/sparta-ion-elektrische-fiets/
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een E ion vorig jaar 2e hands gekocht bij een dealer met frame accu en 2e accu onder bagagedrager. Deze geeft nu continu problemen. Vaak E 005 melding. Heb al een nieuwe kabel geplaatst, leek even goed te gaan, bleek daarna dat het slotje los zat. Vast gezet, leek opgelost. Week zonder problemen gefietst. Nu wederom 0005 melding. Daarbij laadt mijn accu niet meer op. Krijg alleen bij aansluiten knipperende lampjes te zien. Het betreft overigens een speed versie van de Sparta Ion.
Dat is een hardnekkige storing kan ook heel veel zijn, kabel kapot? Kan ook het kabeltje bovenop de accu vanuit de fabriek zijn, die dingen zijn slecht gesoldeerd. Spuitbus contact cleanen aanschaffen, en alle stekkertjes nalopen.
Ik wil graag weten wat de code E0001 betekent op de Koga Miyata Tesla elektrische fiets. Gisteren nog gewoon op gefietst, vandaag niks meer, hoe kan dat en wat is het?
Dat betekent dat je de accu op moet laden.
Is de accu opgeladen en blijft de code verschijnen dan is de accu defect en moet je een nieuwe aanschaffen bij de fietsenmaker