Storing in de Sparta ION software

Storing in de Sparta ION software

Wat was er aan de hand, storing in de Sparta ION software? De GLS Plus staat in de stalling altijd aan de lader, ik heb de fiets nu bijna 3 maanden en er staat 1720 km achter de totaalstand. Vandaag kom ik bij de fiets en zie dat het display 100% aangeeft, dit is anders dan anders. Normaal als er geladen wordt staat er …..bezig met laden….. en anders is het Sparta logo zichtbaar of het display is helemaal uit.

Ik vertrouw het niet en maak de lader los van de fiets, het valt mij gelijk op dat de verlichting niet aanspringt en er wordt geen ondersteuningsstand op het display weergegeven. Ik druk op de menutoets en blader door de functies en zie dat de totaalstand op 0 km staat, hier klopt iets niet! Als ik de trappers ronddraai wordt er ook geen snelheid weergegeven en de ondersteuning heeft maar 3-standen i.p.v. 5-standen. Ook kan ik het automatisch laden niet aan of uit zetten. Ik denk wat nu, morgen heb ik de fiets weer nodig om naar het werk te fietsen.

Zekering

Ik besluit om het kapje aan de onderkant van het frame los te maken en de zekering op te zoeken. Mijn vorige fiets was een RXS Plus en heeft ook een keer een soortgelijke storing gehad. Ik heb de zekering verwijdert en na een halve minuut weer teruggeplaatst. Daarna het kapje weer gemonteerd en het display weer op het stuur geplaatst, het display gaf niets aan en ook met de pijltjestoetsen ging het display niet aan.

De lader aansluiten

Nadat de lader was aangesloten gaf het display 88% aan en …..bezig met laden….. toen de lader uitgezet en de kabel los gemaakt van de fiets. Het display sprong aan en toonde een accu capaciteit van 88%. En toen deed alles het weer, in het menu de tijd weer goed gezet en de fiets gekalibreerd.

Proefrit

Tijdens de proefrit ging alles goed, alles werkt weer en ik heb het gevoel dat de ondersteuning krachtiger is. Al met al een rare storing in de Sparta ION software, ik zal morgen even de fietsenmaker bellen en mijn verhaal vertellen, maar ik denk dat zij hetzelfde hadden gedaan.

13 antwoorden
  1. Vânia
    Vânia zegt:

    Hallo ik heb een sparta f8i (306) met monitor (ion) alles werkte tot voor kort prima. Ik bracht mijn zoon naar school en ik keerde terug naar huis alles ging tot nu toe goed. halverwege terug nadat ik de fiets op school had gestopt om mijn zoon af te zetten, maakte de monitor het niet meer uit. Ik heb de oplader al aangesloten, ik heb ook de monitor van de fiets verwijderd en er weer op gezet en hij werkt niet. de batterij is opgeladen en vol. de groene stippen op de batterij zijn vol. en de oplader werkt naar behoren. het enige dat niet werkt is de monitor. Ik weet niet wie het probleem is en hoe ik het moet oplossen. moet ik een nieuwe monitor kopen? wie zou de prijs zijn? bij voorbaat dank voor uw aandacht

    Beantwoorden
  2. Hans van de wetering
    Hans van de wetering zegt:

    Hallo allemaal .
    Heb een sparta ion de batterij is vol maar als ik de display aan zet gaat deze weer uit naar 2 a 3 sec kan mjj iemand vertellen wat dit is

    Beantwoorden
    • Djeedjee
      Djeedjee zegt:

      Dag Hans,
      recent identiek probleem gehad. Het probleem bleek hier de gashendel (die kort stond ?).
      Fietsenmaker heeft deze verwijderd (wordt niet meer geleverd door Sparta??), probleem opgelost.

      Beantwoorden
  3. Paul
    Paul zegt:

    Display was verzopen in een hoosbui en deed niets meer. Op de verwarming en in de zon leggen hielp niet. Toen in mijn borstzak en daarna in mijn broekzak(lichaamswarmte) laten drogen. Oeps daar deed het weer. Oude truc geen €119 voor een nieuw display

    Beantwoorden
  4. Michiel
    Michiel zegt:

    Goedenavond,

    Bij mijn fiets Sparta M10 met ION valt sinds vandaag spontaan de display en dus de ondersteuning uit. Na het weer aanzetten en even fietsen weer uit. Ik zet hem weer aan en druk op de display. Nu blijft de ion enige tijd aan. Wat moet ik doen?

    Andere vraag, waar zit zekering waar u het over heeft?

    Beantwoorden
    • P. WIERINGA - ZAANDAM
      P. WIERINGA - ZAANDAM zegt:

      De Sparta Ion software bewaakt het motortoerental, trapfrequentie (trap – kadans / Trapas – omwentelingen) en de daarbij horende batterij en stroomverbruik.
      Daarnaast kan de motor te heet worden bij een te laag toerental en een te lage rijsnelheid bij voornamelijk tegenwind. Hierbij maakt het niet uit in welke ondersteuning er gekozen is: Stand 1 – 5, het gaat tenslotte om de gebruiksomstandigheden.
      Het beste is om met de hand zachtjes te voelen of de motor links warm “aanvoelt” en de accu koud is, zoals bij normaal gebruik. Zet de fiets weer aan door op de aan/uit knop in te drukken. Als deze weer uit gaat, dan de accu verwijderen en herplaatsen, wacht enkele minuten en als het display weer aan gaat, na inschakeling hiervan, de display instellingen via het menu aan te passen. Druk het pijltje naar rechts in, om de instellingen te kunnen aan te passen.
      De waarschuwings – geluiden op “aan ” zetten ( piepjes ), schakel-indicator-hulp “aanzetten” waardoor er weer pijltjes in het display verschijnen bij een verkeerde versnellings-keuze …..
      Met pijltje links verlaat je het instel – menu ……
      Zet de fiets in een lagere versnelling: begin vanaf 1e versnelling en rij nu verder met een hogere trap – frequentie of lager verzet/ lagere versnelling ….. De motor moet toeren kunnen maken voor een gunstig verbruik, maar ook om te koelen en de accustroom binnen het bereik te houden: Zo laag mogelijk. Zo ben ik ook weer thuis gekomen op zondag 20 september 2020 in de duinen nabij Castricum …. rit van ca. 51 km totaal.

      Beantwoorden
      • J.Brink.
        J.Brink. zegt:

        Lees 51 km..op welke stand van ondersteuning is dit bereikt en een hoeveel Watt accu..heen zelf een Sparta M8i uit 2016..met de 400W accu…maar op stand 3 van de 5 is de accu na 30 km bijna leeg.

        Beantwoorden
        • Wieringa
          Wieringa zegt:

          Dag J. Brink, jammer voor deze te late reactie van mijn kant.
          Ter informatie vermeld ik het volgende:
          – De M8Ti heeft een accu van 500W bij een 36Volt systeem.
          In de hoogste ondersteunings-stand rij ik zelden, want die gebruik ik vaak bij zware tegenwind of bij een lange hoge brug/viaduct ….. er verschijnt meestal een rijbereik – waarde, die afhankelijk is van de laatste rij-omstandigheden voordat je de accu oplaadt. Heb je de laatste rit met veel tegenwind gereden, dan rekent de software na het laadproces een waarde uit, die lager ligt dan de laatste rit met mee – wind.
          Omdat de M8Ti met stand 3 gebruikt wordt, is het bereik 75km en 56km bij stand 5 ( turbo / boost ). De fiets wordt vaak bij 19 – 21 graden opgeladen, bij lagere temperaturen zul je wat minder bereik hebben: 65km bij 15 graden in stand 3 (touring) uit eigen waarneming tijdens afgelopen lock-down winter – periode 2021 .
          In de periode mei 2020 tot oktober 2021, is er 8500km gereden met toepassing van 2 accu’s die tussen 10% – 95/100% gebruikt wordt bij lange ritten. Bij normale stadsritten meestal tussen 45 – 85/100 %.
          Ik fiets met een hogere traptempo tussen de 20 -24 km per uur met 75 tot 85 toeren per minuut, volgens uitlezing van mijn dealer …. Daardoor wordt de accu en de motor minder zwaar belast bij optrekken, maar ook de accu – ontlaadstroom.
          De accu’s hebben nog steeds een behoorlijk bereik door tussendoor bijladen om bij te tanken, zoveel mogelijk te vermijden, of je moet ( nooit direct! ) na gebruik eerst een uurtje wachten met opladen …. ONTHOUDEN BESTE LEZERS … Een accu met Batterij-Management-Systeem regelt het nivo van iedere cel-spanning tijdens fietsen en opladen, en die spanning hersteld zich na een uurtje wacht- tijd voor het opladen met de standaard Sparta-lader . Onder iedere accu staat omschreven op de typeplaatje, welke fabrikantencode / accu-cellen toegepast worden met wat google – zoeken ……

          Beantwoorden
      • Marko
        Marko zegt:

        Hallo
        Mijn ion batavus heeft na het vervangen van de hub motor na 4 weken problemen met de ondersteuning, motor valt met een klap uit en gaf regelmatig een overstroom beveiliging code E41, soms met de e005 error die van verbinding fout tussen accu en motor.

        Het vreemde was, dat de fiets soms gewoon deed als vanouds, en dan opeens bij iedere forse kracht op de pedalen zomaar uit viel ook op de 2 ondersteuning stand. Ik heb alle connectoren tussen accu en motor vervangen door een directe kabelboom, dit met wisselende verbeteringen. uiteindelijk heb ik zelfs de accu contact punten met draden door gesoldeerd met het docking station om uit te sluiten dat deze een slecht contact veroorzaken.

        Dit alles bied geen uitkomst, wel heb ik het idee dat wanneer de accu volgeladen is het probleem erger word, en als de temperatuur buiten boven de 20 graden is. Al met al denk ik dat het probleem dat het uitvallen van de ondersteuning een overstroom beveilig ingreep is van het ion systeem, wel vreemd is dat die optrad nadat ik mijn kapotte hub motor (versleten lagers na 19000 km vervangen had door een 2dehands hub motor met 6400 km op de teller. Netjes aan gemeld bij de fietsenmaker en software updaate, eerste weken geen problemen…

        Vind die problemen met ion zeer vreemd, is het software gerelateerd?, te sterke ondersteuning, kan dat niet worden terug gedraaid middels de ion software.?

        Groeten Marko

        Wooddie@home.nl

        Beantwoorden
    • j.lodder
      j.lodder zegt:

      tijdens een kort ritje,de de display uitgezet.na het vervolgen van de rit,geen ondersteuning meer (geen spanning meer )bij thuiskomst de lader aangesloten en dit zonder resultaat.display blijft zwart en laadt dus niet op?fiets is van 2012 en heeft 5500 km op de teller.wat kan de oorzaak zijn ?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *