Adblue Storing VW Transporter T6

Adblue Storing VW Transporter T6

Een adblue storing in een VW Transporter T6 laat ook regelmatig het motorstoringslampje branden. Deze VW T6 is nu een jaar in gebruik en heeft met ruim 20.000 km al 4 keer bij de dealer gestaan met brandende lampjes op het dashboard.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de adblue storing optreedt als er met een constante snelheid wordt gereden, de ene keer ging het lampje branden bij een snelheid van 60 km/h en een andere keer bij 120 km/h. Het gele adblue lampje gaat dan branden met de melding in het display dat het rijbereik nog maar 1000 km is.

Bij de eerste storing na 750 km werd er na een bezoek aan de dealer gezegd dat de concentratie van het adblue niet goed was.

Bij de tweede storing na 7800 km lichte ook het motorstoringslampje op en toen zijn er ook wat onderdelen van de motor vervangen, de turbodruksensor en iets met de EGR koeler.

De derde storing was bij 16000 km onderweg naar Groningen, hierbij ging het adblue lampje branden bij een constante snelheid. In Assen een VW-dealer opgezocht en de adblue laten bijvullen, maar het lampje ging niet uit. Zij hebben toen met de computer de regeneratie gestart en toen was het lampje wel uit. Ze hebben toen wel een sporadische storing gevonden van cylinder 1.

De vierde storing bij 19000 km de dealer weer bezocht, er werd mij toen verteld om gewoon door te rijden, ook met brandende lampjes. Volkswagen schijnt er zelf mee bezig te zijn, het is dus een bekend probleem. In de loop van maart 2018 komt er waarschijnlijk een software update.

Regelmatig brandt nu het storingslampje

Nu gaat dus regelmatig bij een constante snelheid op de snelweg het adblue lampje branden met de melding van nog 1000 km rijbereik. Meestal gaat dan na een 50-100 km ook het motorstoringslampje branden. Het adblue lampje gaat dan weer uit bij 850-900 km rijbereik. Meestal 50-100 km later is ook het motorstoringslampje weer uit.

Verder geen problemen met deze bus.

8 gedachten over “Adblue Storing VW Transporter T6”

  1. Sinds de aanschaf bij de VW dealer april 2018 geeft het management systeem een storing van het AdBlue systeem. Ik ben hiervoor verschillende malen teruggeweest, ik moest maar op een update van de computer wachten die VW Duitsland zou aanleveren.
    Inmiddels hebben een keer een buisje vervangen en later de update uitgevoerd. Enige tijd dacht ik dat het AdBlue probleem was opgelost. Helaas gaat het lampje van het systeem daarna weer regelmatig branden maar ook weeer uit. Tussentijds zijn de reguliere onderhoudsbeurten gewoon afgewerkt, advies over het AdBlue probleem was o.a. ga een tijdje 150 km per uur rijden of laat de motor een tijdje 3500 toeren draaien, dan brandt die wel schoon!
    De waarschuwingsverlichting op het dashboard gaat uit als het kouder is dan 10 graden Celsius. Sinds enige tijd gaat het lampje van de AdBlue dan weer aan, dan weer uit en zegt het systeem dat ik nog maar 1000 km kan rijden voordat ik weer moet tanken. Dat heb ik 2 weken geleden gedaan (vol) en afgelopen zondag nog eens 1.25 liter, weer vol, Het lampje gaat nu niet meer uit en de toegestane te rijden kilometers nemen af: 800, 600, 300 enz telkens krijg ik ook een piepsignaal te horen.
    Op 19 juni 2023 zegt het systeem dat ik nog maar 100 km mag rijden en ga direct naar de dealer en die zegt dat de computer de bestelbus stil zal zetten over 70km. Een reparatie zal niet gaan direct omdat daarvoor nu geen tijd is, ze zullen hun best doen maar een datum kan niet worden gegeven, het zou wel eens augustus kunnen worden.
    Omdat ik niet zo lang kan wachten ga ik naar een nieuwe 2e hands opzoek. Een andere VW dealer heeft er een beschikbaar en daar ga ik kijken maar de beste heer zegt dat hij mijn bus, met een niet oplosbaar probleem van Adblue, niet wil inruilen!!!
    Het probleem met Adblue is dus al langer bekend bij alle dealers.
    Nu begrijp ik ook waarom de VW dealer zo’n lage inruilprijs heeft gegeven in 2021 toen ik een offerte voor een nieuw bestelbus vroeg, vanwege die lage inruilprijs €6000.- heb ik toen geen nieuwe bus gekocht.
    Na een uitlezing 2 weken geleden zijn de reparatie kosten bekend, € 3200.-
    Ok, dus het probleem is bekend, als ik hem daar laat staan en een nieuwe neem wat geeft u er dan nu voor? € 2500.-
    Bedankt VW

  2. Anthonissen Fred

    Zeer herkenbaar, T6 van 2018, sinds vorig jaar problemen met adblue melding. Alle mogelijke sensoren al 2 maal vervangen, roetfilter vervangen.Steeds bij lange rit, constante snelheid gaat na ongeveer 150 km het lampje van de motorstoring branden en rond de 600 km gaat dan de adblue melding aan om te zeggen dat hij er na 1000 km mee stopt. Na stop en stilleggen gaat de adblue melding meestal terug uit, of na zo’ 60 – 100 km verderrijden. Motorstoring blijft altijd branden. Wagen elke keer binnen bij de officiële dealer, elke keer regenereren en terug resetten, maar blijft nog steeds zo, zonder enig zicht op een oplossing.

  3. Ook hier het probleem met de Adblue bij transporter T6 204pk van 2019.
    Opeens storing nog 1000km te gaan en minimaal 3.25l of max 3.75 l bijvullen.
    En inderdaad motor symbooltje gaat branden.
    Uit laten ;lezen en efficientie te laag cilinderij 1
    En gaskleppotentiemeter onaannemelijk.

    Normaal krijg ik bij 2400km een melding dat je adblue kan bijvullen, ik wachte dan dat hij aangaf max 10liter te vullen, omdat ik kannen van 10 liter heb staan.
    Altijd bij olie handel gekocht via internet en nooit problemen gehad tot dat hij de 120000km onderhoudbeurt heeft gehad.

    Nog meer mensen dit probleem, en wat te doen ?

    Hoor het graag.
    Gr, Bob.

  4. Pieter Machiels

    Is het onderwerp VW T6 Ad-blue nog actueel? Weet u of er nog een recente VW software update is ? Mijn auto is in maart 2020 voor het laatst bij VW onderhouden.
    Betreft VW Transporter 2017 2.0 TDI 110 Kw DSG 4Motion. Gisteren terug gekomen van een vakantierit. Na 650 km met langdurige constante snelheid de melding dat ik nog maar 1000 km kon rijden. VW in Frankrijk kon de storing er niet uit krijgen, men adviseerde verder te rijden en te wachten op spontaan herstel. Storing verdween na 250 km. Een dag later de melding ‘storing catalystor’, die is er nog steeds.
    Ik kan bevestigen dat het gebeurt bij langdurige constante sneldheid maar alleen in de zomer, waarvan 2 x met erg heet weer. Het is nu de 4e zomervakantietrip dat het gebeurt sinds 2018. Auto gaat het hele jaar vaak in de regeneratie ( baseer ik op ventilator die nadraait na beëindigen rit) als sinds de aanschaf in 2017 en op onlogische momenten, ook na een korte rit in koelte.
    Heeft u ervaring dat een ( recente)software update de meldingen vermindert? Dank voor een reactie

  5. Arnoud de Ruiter

    Ben benieuwd of de software update heeft geholpen, mijn Passat uit 2012 2.0blue TDI geeft ook een foutmelding voor de adblue, na de 1e keer 10 liter bijgevuld, maar komt nu weer met de melding

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *