Hierbij wil ik mijn zorgen uiten over de toestand van het wegdek op de Bovenweg en de Waleweg in Strijen. Deze zijn de laatste maanden verder verslechtert, vooral de Bovenweg is op diverse plaatsen aan de zijkanten behoorlijk verzakt. Door het verzakken ontstaan er ook scheuren in het wegdek die inmiddels op sommige plekken groter zijn dan de breedte van een fietsband.
Op de Waleweg is deze situatie minder ernstig maar ook daar begint het op diverse plaatsen te verzakken en worden ook de scheuren groter in het wegdek. Beide wegen worden regelmatig gebruikt door schoolkinderen en woon/werk verkeer op de fiets van en naar Strijen en naar de andere dorpen in de Hoekse Waard.
Scheuren in het wegdek
Vooral de scheuren en gaten in het wegdek worden gevaarlijk, met genoeg daglicht is het nog wel goed te zien en kan je er omheen rijden, maar in de ochtend en avond als het donker is wordt het wel een uitdaging om zonder kleerscheuren over de Bovenweg en Waleweg te fietsen.
Hier komt nog bij dat de Waleweg ook gebruikt wordt door auto’s om Strijen te verlaten, dit levert regelmatig gevaarlijke situaties op, doordat deze weg smal is en het wegdek slecht is. Ook rijdt menig automobilist veel te hard over de smalle Waleweg, waardoor je er als fietser niet veilig voelt. Vandaag of morgen gebeurt het gewoon een keer dat er een fietser wordt aangereden door de toestand van deze weg.
Is het een idee om deze Waleweg in de ochtend en de avond tijdelijk af te sluiten voor autoverkeer? Zodat de fietsers zich veiliger kunnen verplaatsen.
En kunnen de Bovenweg en de Waleweg op sommige plekken enigszins hersteld worden, zodat het voor fietsers veiliger wordt. Graag zou ik zien dat dit bericht door de Gemeente HW en het Waterschap serieus wordt genomen.
Bedankt!
Zorgen over slecht wegdek op Bovenweg en Waleweg in Strijen
Reactie Waterschap Hollandse Delta
26-11-2024 – De Waleweg en de Bovenweg krijgen zeker onze aandacht. Er zal komende week een locatie bezoek plaatsvinden om de schade op te nemen naar aanleiding van de bagger werkzaamheden. Er zal dan gekeken worden om deze locatie’s snel aan te pakken.
Reactie Gemeente Hoeksche Waard
29-11-2024 – De situatie over de toestand van het wegdek van de Bovenweg en de Waleweg is bekend bij de gemeente. In ons mobiliteitsplan, welke binnenkort door de gemeenteraad vastgesteld moet worden, nemen wij op dat het onze wens heeft om de Waleweg af te sluiten voor autoverkeer en het hele Oudeland van Strijen autovrij te maken.
ZIENSWIJZE M.B.T. AFSLUITING WALEWEG NIET OVERGENOMEN DOOR COLLEGE IN MOBILITEITSPLAN
VERWIJST DOOR NAAR WATERSCHAP HOLLANDSE DELTA ALS BESLISSENDE PARTIJ
Zowel op het “mobiliteitsplan” als op het “ontwerp beheersplan Oudeland van Strijen” heb ik onderstaande zienswijze ingediend :
Samenvatting zienswijze
De indiener vraagt om volledige afsluiting van de Waleweg in Strijen voor gemotoriseerd verkeer, met
uitzondering van landbouwverkeer voor direct aangrenzende percelen. De weg ligt in een Natura 2000
gebied én een stiltegebied, en wordt steeds vaker gebruikt als sluiproute, wat leidt tot verstoring van
natuur en aantasting van veiligheid.
Indiener draagt hiervoor de volgende argumenten aan:
1. Uniciteit en ecologische waarde:
Het Oudeland van Strijen is een uniek open veenlandschap en Na
tura 2000-gebied, belangrijk voor beschermde vogelsoorten zoals grutto, smient en brandgans.
Verkeer verstoort deze kwetsbare natuur.
2. Mobiliteit en toenemende verkeersdruk:
De Waleweg wordt steeds intensiever gebruikt als sluip
route, mede door woningbouw en bedrijvengroei in Strijen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties voor
wandelaars, fietsers en recreanten.
3. Voorbeeldmaatregel elders:
Op de Bovenweg bij Strijen is eerder gemotoriseerd verkeer geweerd
vanwege vergelijkbare problematiek. Dit toont aan dat afsluiting een effectief middel is voor veilig
heid en natuurbescherming.
4. Welzijn en toekomstwaarde:
De Hoeksche Waard dankt haar kwaliteit van leven aan rust en natuur.
Bescherming van het Oudeland is niet alleen juridisch verplicht, maar ook een investering in leef
baarheid voor huidige en toekomstige generaties.
Verzoek: Neem in zowel het Mobiliteitsplan als het Ontwerpbeheerplan Natura 2000 expliciet op dat
de Waleweg wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van landbouwverkeer.
Reactie college:
De Waleweg is onderdeel van het verkeersluwe gebied 8: ’t Oudeland van Strijen. In dit gebied is water
schap Hollandse Delta reeds bezig met het verder autovrij maken van de wegen in het gebied, uitge
zonderd de Hoekseweg. Het afsluiten van de Waleweg maakt deel uit van deze aanpak.
Conclusie
De zienswijze geeft geen aanleiding om het concept Uitvoeringsprogramma Mobiliteit aan te passen.
Het college van burgemeester en wethouders besloot op 7 oktober 2025 om de
nota beantwoording zienswijzen en het definitieve Uitvoeringsprogramma
Mobiliteit vast te stellen. Dit laatste onder voorbehoud van financiering door de
gemeenteraad.
Uw zienswijze is in de nota gekenmerkt als ‘indiener 28’ en leidde niet tot
aanpassing van het concept uitvoeringsprogramma.
Het definitieve Uitvoeringsprogramma Mobiliteit en andere informatie vindt u terug
op onze website via http://www.gemeentehw.nl/mobiliteitsplan.